Wednesday, June 10, 2009

east coast tour...

salam untuk semua.... :)

gamba ayam kat atas ni saje2 aku amik n bermain2 dgnnye...hehe..gamba ayam kat atas ni aku amik kat umah nenek padey kat besut...pegi wat site visit di umah nenek beliau tp malangnye neneknye br 5 minit bertolak ke kota bharu...pokciknye bawak gi jln2...hehe....maka aku sempat amik gambo ayam yg jd jaga kat situ...

cite pasal ayam ni....mengingatkan aku pade sebuah kisah mase zaman aku kecik2 kanak2 ribena dulu...mase tu umorku br 8 or 9 thn camtu...musim cuti sekolah aku dudok di umah makcik aku kat bahau....anak makcik aku ni mmg sepupu aku paling rapat n kami sebaya....hehe...excited ngn suasane kg....pegi mandi paya la bagai....nangkap ikan kat parit..mmg besss....cite ngn ayam nii...ade satu etang tu aku men kejar2 ngn anak2 ayam n ibunye....alaa da name pon kecik2....kejar ayam pon boley...hahahaha....ade anak ayam sekor ni mmg comey....siap ade jambul sejompot kat kepala....aku kejar anak ayam ni sampai anak ayam ni lari masuk kolam ikan yg penuh ngn bunga teratai....so anak ayam ni meniti2 atas daun2 teratai tu....aku takkan laa nk terjon kot...aku dok kat tebing....ternampak laa pulak seketol bateri size 9V (ye ke?)....aku amik bateri tu aku baling kat anak ayam tu....aku n sepupu aku ni laa....pecepekkkk!~ kene kepala anak ayam tu n anak ayam tu terus kong.....fuhhh...terer aku baling...di senja tu aku denga jiran makcik aku bising2 tanye anaknye mane anak ayam ni lagi sekor yg ade jambol tu.....pehhhhh berderau aku jdnye sebab anak ayam tu da xde......aku n sepupu aku wat dek je....sejak dr tu aku rase bersalah sgt2.......astaghfirullah al'azim....ape mende laa aku da buat.....tu la kisah yg smpai skang aku ingat n tiap kali aku tgk anak ayam mesti aku teringat kisah nii.....huhuu....da lepas 7 8 thn pastu baru aku cite kat jiran makcik aku tu kisah nii....hehee.....alhamdulillah.....dimaafkan..... :) moga anak ayam itu dicucuri rahmat dari-Nya......jgn laa kite seksa haiwan nii.....haiwan juge makhluk Allah......moga Allah ampuni dosaku inii......

mase nk amik gambo kat atas nii...ibu ayam ni pandanggg jek aku......see....ayam pon reti nk protect anaknye....zaman skang manusia plak nk buang2 anak nii....nauzubillah min zalik!

ekceli aku ke pantai timor ni atas urusan keje Plan-A.....on wiken ade walimah 2 org bes fren ku di tanah merah (pokmat) n pasir putih (abg wang).....so aku pon amik la kesempatan da ade kat pantai timur ni menghadiri majlis mereka.....salah satunye aku ditugaskan utk wat keje Plan-B bersama encik padey....senior member Plan-B team di pantai timor....kene amik gambo majlis derang....hehe....alhamdulillah rezeki.....nanti aku upload gamba kawan2ku ini :)

pas abis amik gambo ari jumaat n sabtu....ari ahad kembali ke kerteh utk menjalankan kerja2 Plan-A plak pade hari isninnye.....so on the way alik tu sempat laa aku menyinggah2 beli mentimun susu nii...kalo dlm bahase KL....tembikai susu...hahaa...buah tembikai dlm bahase kelantan ialah mentimun cina....haduhh cam kelaka plak rase...kekeke...


xde la byk sgt aku amik gamba spjg pejalanan nii....sebab bdn pon da penat n nk cepat smpai ke kerteh sebab nk berehat nk plan keje Plan-A esoknye nii....dlm kete sempat aku snap gamba di atas....hehe...koperasi guru-guru ni utk guru-guru je ke? ye la tu kot.....kehidupan seorng guru....bakal aku selami dan jiwai insyaAllah.....moga Allah sentiasa permudahkan jalan-Nya....ameen.... :)

ondaway ke kerteh....sempat aku ajak padey singgah KT wat site visit plak ke stadium runtuh nii....hehe...ingatkan kami 2 org je wat site visit....upenye berjujuk (berbaris dlm bahase KL) org len dtg bertandang....siap ade pakcik bukak gerai bergerak lagi jual kopok n air....ahahhaa.....cam salah satu tempat pelancongan plak......huhuu....x brani nk ulas pasal stadium nih.....nak bgnkan balik bkn senang nii....kene inspect balik structural integrity the whole stadium...mcm2 test kene wat blk....mcm2 verification kene wat blk....on engineering site.....this is a disaster! alhamdulillah xde melibatkan nyawa.....


gambo kat atas ni gambo masjid besar jerteh....pekan yg agak kecil....tp masjidnye subhanallah....sgt la cantik...n bangunan paling menyerlah di jerteh ni pon adelah bangunan masjid nii.....aku snap time dlm kete jugak....hehe....gambo kat bawah nii gambo masjid kristal di KT....masjid kristal ni site visit aku n padey yg kedua lepas stadium runtuh....mmg da lame aku berhasrat nk ke masjid ni.....alhamdulillah sampai jua akhirnye....tp kondisi ketika itu agak sesak ngn ramai org wat lawatan ke masjid nii....maklumlah cuti sekolah....mmg ramai org.....ape yg menyedihkan aku....walaupon masjid ni jadi satu tarikan pelancongan....org2 yg dtg especially yg beragama Islam sendiri tak respek langsung bile dtg sini.....ini rumah Allah wahai pemuda pemudi sekalian.....jagelah adab tu....pakailaa pakaian yg proper sikit...tutuplah aurat tu...ni selamba badak je pakai baju yg menjengkelkan duduk di kaki lima masjid nii....tepi bahagian lelaki mengambil wuduk plak tu.....astaghfirullah al'azim......ape la nk jadi.....

aku terpegun ngn seni bina masjid nii......so aku berminat nk amik gamba2 symmetrical design yg ade kat masjid niii....so adelah sikit2 gamba2 simetri kat masjid ni yg aku amik... :)












pade pukol 6 ptg....aku selamat sampai di hotel penginapanku di paka....x jauh nk ke kerteh tempat aku perlu melaksanakan tugasan Plan-A aku....satu trip yg menyeronokkan ke area pantai timor nih....satu hari nanti aku nk wat trip jalan2 amik gamba2 culture plak kat sini....org wat kopok...nelayan balik dr laut....buat wau...n mcm2 lagi nilai kebudayaan yg ade di pantai timor nih....insyaAllah.....one day nanti...... :)

2 comments:

Unknown said...

nice one babak. lawa gila masjid.

ghazi said...

barbark (poyo giler sial), sungguh keji sifat ko tatkala zaman budak2.