Monday, February 16, 2009

On Fire!~


on fire !!!!~ bak kate silmi baried bin majid....

alhamdulillah rabbil a'lamin.....praise be to Allah kerana menjayakan kami sepasukan mengadakan simulasi kejadian kecemasan di lebuhraya yg membabitkan tumpahnya bahan petroleum ULG97 (Primax 3) dan pelepasan gas beracun asid akrilik glasial...


nama simulasi latihan ini adelah Highway Emergency Response Exercise - Peninsular 2009...simulasi ini diadakan di laluan E37 East-West Link Expressway....berhadapan dgn plaza tol 4....kalo dlm laporan trafik di radio hiway ni disebut hiway METRAMAC....METRAMAC adelah anak syarikat MTD Group.....syarikat seorng rakan ku bekerja sebgai jurutera turap jalan di kawasan yg sgt ulu....Agil name tempat tu.....korang cari dlm peta malaysia taktau la ley jumpe ke tak...hehe.....sori pokjak....kawe gurraa je deh...hehe...

senario kejadian bermula daripada kemalangan separa maut yg berlaku antara 2 buah kereta.....sebuah lori tangki dari arah belakang cuba mengelak kemalangan tersebut...dlm keadaan itu....sebuah lori tangki ISO yg membawa asid berbahaya telah terlanggar bahagian belakang lori tangki dan menyebabkan tumpahan bahan petroleum ULG 97 atau lebey dikenali sebagai Primax 3....dlm lebey kurang 1.34 saat (anggaran) kemudian....sebuah lori kontena langgar pulak lori tangki ISO tersebut dan menyebabkan kebocoran gas beracun yg bahayanye boley tahan jugak laa kalo ikot MSDS (material safety data sheet)....berlaku kebakaran kecil dibelakang lori kontena tersebut....


simulasi ini bertujuan untuk memantapkan lagi kordinasi pasukan2 penyelamat i.e polis, trafik, bomba, ambulans etc dlm menangani situasi yg cokop merbahaya......ffreuwww~ (ala2 sudin dlm pendekar bujang lapok)...disamping tu jugak....korng jgn ingat pemandu2 lori tangki ni hanya tau bawak lori tangki tu je....haaa.....mereka ni dilatih utk menangani situasi ini di peringkat awal.....mereka2 ni kene tau aspek teknikal bahan2 yg dibawa....potensi2 bahaya bahan2 yg mereka bawa....sme mereka kene tau....'saya pemandu terlatih' tu maksudnye bkn sahaja dr aspek pemanduan semata2.....

-=para VVIP yg hadir menyaksikan anak2 buah masing2 bertindak=-

-=gambaran penuh kejadian=-

-=senario yg menarik perhatian.....fes time aku denga siren heli ambulan=-

-=disebelah kanan: fire curtain....disebelah kiri: cooling=-

some facts might be useful for u...

1. kalo berlaku kebakaran lori tangki...jgn cube jd hero/heroin....stay away at least 500m...kalo diesel selamat sikit....kalo primax.....boley menyebabkan anda dan keluarga anda merana....kalo gas.....stay at least 800m....

2. kalo berlaku kebakaran lori tangki/gas.....elakkan berada dibelakang tanker berkenaan....kalo tanker tu meletop....ledakan ke belakang paling bahaya....

3. kalo kebakaran lori tangki x dpt dikawal dlm masa kurang dr 10 minit......lari lagi baik.....

4. info kurng berkaitan...tp berguna....kalo anda bgn tido terbau gas LPG.....jgn sesekali petik suis lampu or suis kipas....bukak tingkap pintu sume dulu....byk da jd kes flash fire berlaku akibat tindakan seperti ini...

5. jgn abaikan pesanan di atas...

-=khusyuk abg ni tgk....hehe=-

-=HAZMAT=-

-=aku tewas pade beliau.....xpe...beliau jurugambar suratkhabar=-

-=catit jgn x catit=-

-=the show men=-

-=gambar hiasan=-

-=kamera ke kanan aku kekanan...kamera kekiri aku kekiri...tp muke aku x kuar gak dlm berita TV1 jam 6....alaa korng pon x tgk TV1....sebulan seminit je bukak kan...=-

-=ooO TV9 pon ade rupenye....=-

aku diamanahkan sebagai koordinator utk mengadakan simulasi latihan nih....waduhh...mmg la satu tugasan yg amat mencabar utk deal dgn pengarah2 bos2 besar agensi2 yg terlibat nih....ye laa....bdk yg setahun jagung nk deal ngn mereka2 nii......ketok pintu bilik pon menggeletar tgn......hahaa.....tp alhamdulillah.....bos aku beri aku kepercayaan n mendedahkan aku cemane cara2 nk berkomunikasi ngn big2 boss nih......tq En Azmir, En Shahfree and Pn Hassina for your continuous support.....really a golden opportunity for me !! satu kate2 yg wat aku menarik nafas lega yg diucapkan oleh bos aku....'this is ur show....u deserve it....well done!'.....mmg byk cabaran yg aku hadap sepjg nk wat pogram nih.....ade sampai terdudok nk nangis pon ade......sampai aku demam 2 hari sebelom hari simulasi nih.....

pengajaran yg aku dpt.....trust ur capability....grab every opportunity.....feeling down doesn't mean all of ur effort is nothing.....buat keje biar sampai habis.....jgn leka ditgh jalan.....

wallahua'lam....

p/s: entry sebelom entry ni jugak adelah salah satu simulasi kecemasan yg dikendalikan di kota kinabalu utk region sabah pulak.....gambar2 yg dipamerkan adelah gimmick semata2......minta maaf pade sesiapa yg terrrrpercaya.....hehee.....nanti aku bg entry penuhnye ye....harap maklom....

1 comment:

Miss Ilah said...

b.a mana gambar wedding lynn!!